jueves, 10 de abril de 2008

ORGANITZACIÓ, GESTIÓ, PROGRAMARI I RECURSOS DE LES TIC

CASES, J. i TORRESCASANA, M.R. Les TIC a l’Educació Infantil. Dossiers did@c-TIC’s. Editorial UOC. Barcelona, 2006. -CAPTL 1 i 2-.

Quan parlem d’incorporar les TIC a l’escola, no sols ens referim a dotar-la d’ordinadors, càmeres digitals, equips de música, projectors, etc. Això sols és una part de la tasca d’introducció, ja que és després quan ens hem de plantejar quina serà la seua funció en les aules, on les col·locarem, quan les usarem, com, per què, etc. És a dir, hem de fer una profunda reflexió sobre la millor forma de gestionar i abordar les TIC dintre de l’escola per fer un bon ús.

Al capítol 4 del llibre “Les TIC a L’educació infantil” es fa una mena de reflexió sobre l’organització i gestió dels recursos TIC, on els autors intenten argumentar i donar possibles respostes a tots els interrogants que al principi hem esmentat.
Com ja havíem citat en comentaris anteriors(anàlisi dels capítols 1 i 2 de “Les TIC a L’educació Infantil”), en una societat anomenada la societat de la informació, ja no podem dubtar de que els xiquets d’Educació Infantil han de fer servir els ordinadors a l’escola igual que tothom. Per tant, és de suposar, encara que es cree conflicte, que és necessari que els ordinadors estiguen incorporats dins les aules, per fer d’ells un recurs educatiu útil i coherent de treball (els racons de les aules d’infantil).

Una de les coses que són imprescindibles per a la implantació de les TIC són l’actitud positiva (formació), l’organització cooperativa (cerca de recursos, difusió de la feina feta), la flexibilitat que a d’haver entre els mestres, per tal d’arribar a un consens de l’ús i finalitats més adequades en quant a les noves tecnologies. En fi, que el centre (equip directiu) ha de propinar la dinamització de les TIC per tant d’aconseguir un ambient ideal de debat sobre les possibilitats educatives de les TIC.

Al llibre ens diu que per tal de dur açò a terme seria convenient crear a l’escola una comissió d’informàtica amb un mestre per cada cicle, el qual, informaria a la resta sobre nous projectes a disposició de l’escola, s’encarregaria del manteniment de les eines de treball (ordinadors, càmeres digitals, ...), a més d’incloure-les en la tasca que és realitza en les diferents àrees curriculars.

A més de crear aquesta comissió, hauríem de disposar del material adequat per poder treballar-les bé dins les aules. Per tant en una escola aproximadament deuria haver: una aula d’ordinadors organitzats de forma adequada, una zona wifi, tenir ordinadors a l’aula amb els què es pogueren ampliar i complementar els coneixements, disposar també de bones impressores, escàners, càmeres digitals, càmeres de vídeo, un canó de projecció i per donar una bona solució als xiquets que tenen dificultats en l’ús del ratolí, pantalles tàctils.

Aleshores la proposta d’aula ideal d’Educació Infantil que treballa utilitzant les TIC seria aquella que disposara de quatre ordinadors connectats en xarxa i a Internet, una impressora, i que hi haguera facilitat per poder instal·lar perifèrics (canó de vídeo, càmera digital, càmera de vídeo...)
Tenint tots aquestos recursos dins les aules, seria més fàcil integrar les TIC en les tasques quotidianes de l’aula, aconseguint normalitzar el seu ús creant-se així un ambient motivador, natural i adequat. D’aquesta manera s’eliminaria la finalitat de l’ús de les TIC sols com una eina de repàs i passarien a considerar-se com una eina educativa més.

Altres aspectes a tenir en compte a l’hora de treballar les noves tecnologies a l’aula són: quins conceptes, habilitats i actituds es treballen amb l’ús de les TIC i sobretot la metodologia del mestre, que en molts casos és encara una metodologia antiga, una metodologia tradicional, on sols té protagonisme el llibre, on no es veu que la finalitat d’aprendre no és la d’apilar coneixement en el cap sense sentit, on sols es potencia l’individualisme i es dóna importància als mèrits; sinó que ha de ser una metodologia oberta als canvis, flexible, que tinga en compte les necessitats individuals de cada alumne i on es treballe de manera cooperativa.

Al capítol 5, els autors ens fan un recull d’una sèrie de programes i recursos que s’utilitzen al segon cicle d’Infantil. un dels programes que més interessant m’ha semblat i que ofereix moltes possibilitats de treball és el JClic, un programa amb un ric ventall d’activitats classificades per nivells i temàtiques variades que ajuden a reforçar el treball diari de l’aula. El lloc de descarrega és : La Zona Clic (http://clic.xtec.net/es/).
Dels programes de dibuix destacaria el Kid Pix que encara que té la mateixa funció que el Paint, amb ell s’hi pot donar moviment a les imatges que integrem a l’ordinador. A més, té la finalitat de preparar seqüències d’imatge, que ens permet crear narracions amb dibuixos fets pels xiquets.
Del llistat d’ enllaços que ens presenta el llibre destacaria:

L’entorn educatiu: http://www.educalia.org/. Pàgina en activitats per a xiquets des d’Infantil fins a Secundaria.

El món per un forat: http://www.edu365.cat/infantil/monpemnforat/. Pàgina estructurada al voltant de tres temes: Paisatge, Societat i éssers vius. Està formada per material audiovisual dins de cada temàtica trobem activitats específiques. Vídeos, jocs, dibuixos i fotografies.

http://www.xtec.cat/~aperez83/infantil.htm. pàgina que recull experiències i material interessant de propostes educatives fetes pels mestres d’Infantil.

No hem d’oblidar que tot allò que realitzem dins l’aula, ha de tenir un sentit i una finalitat educativa. I que si a més aconseguim trobar el temps necessari per discutir i investigar la manera de treballar i establir què es farà a l’escola amb les TIC, com es farà i quan es durà a terme aquesta tasca, podrem assegurar que vertaderament l’escola ha donat un pas qualitatiu molt important.

No hay comentarios:

sitios de ensueño

sitios de ensueño
granada